tisdag 30 november 2010

Brandutbildning!

I dag så hade jag & Sofie brandutbildning efter jobbet,amatörer som vi är så vet vi ju inte ens hur man åker buss nu för tiden!
Men vi kom på en buss till slut och de var "Lugna linjen"hahahaha!! Snacka om rundtur i V-ås...
De tog 25 svettiga minuter bland pensionärer!! ALDRIG MER säger jag bara..
I stället för att köra raka vägen så ska den köra in bland ALLA hus som finns...

När vi väl hoppade av vid "Holken" Som Sofie så fint säger så var de bara 200000 meter kvar till byggnaden i 15 minus grader!!!!!!

Asså utbildningen var kanon!!
Tycker ALLA ska gå en sån där utbildning=)
Jag har känt paniken i ett rökfyllt rum t.e.x Stackars Sofie fick hålla mig i handen för jag snavade på typ allt & inte hittade jag dockan heller..
Vi släckte eld & en brinnande docka med det var mycket intressant teori med.
Så man kanske ska byta yrke till brandman???=)


Lite info vad som kan hända!

*Visste ni t.e.x att en 3 sits siffa innehåller 200 liter bensin
*Det tar ca 3 min för en lgh att bli övertänd ifall dörrar eller fönster är öppna,så börjar de binna STÄNG allt som kan tillföra syre!
*Om det skulle börja brinna i lgh ovanför mig så tar det ungefär 1 timme innan branden når min lgh om alla dörrar är stängda,då varje lgh är som en brandcell.

*Rökgaserna innehåller kolmonoxid som blockerar de röda blodkropparnas syretransport. Rökgaserna innehåller också andra giftiga ämnen såsom cyanväte. Två andetag kan räcka för att man ska bli medvetslös. De flesta som dör till följd av bränder har dött av brandgaserna innan man får brandskador. Gå därför ALDRIG ut i ett rökfyllt trapphus
*Den vanligaste dödsorsaken är rökning i sängen eller soffan

Så tänk på detta nu när ni har ljus tända eller belysning i granen!!

Videon demonstrerar hur jävla fort det kan gå!

Inga kommentarer: